Sunday, June 27, 2021

#astrazeneca

 #astrazeneca

Mula2 mmg tak hingin pun nak amik vaksin az ni. Kena pulak waktu tu az ni ditawarkan pd rakyat secara sukarela selepas ianya dikeluarkan dr senarai vaksin kebangsaan malaysia. 
 
Bila digoogle pula mmg banyak negara yang hentikan pemberian vaksin az ni selepas berlakunya beberapa kes kematian disebabkan blood clot. 
 
Aku cakap kat bini aku "Dah tak laku kena rejek tu pasal offer pd volunteer utk amik tu." "Ada ke org bodoh pi volunteer amik vaksin az nnt tu?"
 
Tapi bila dibuka utk pendaftaran berebut2 pula org sampai stok az sebanyak 268 ribu dos selesai ditempah dlm masa 3 jam.
 
Rupanya2 org dah memang tak sabar nak dpt vaksin. Ialah kan, kes covid makin hari makin naik. Bila cek mysejahtera status tak berubah2. Entahnya bila giliran dpt vaksin. Silap2 mati kena covid dulu baru giliran naik.
 
Aku pula bila ditanya kawan2 sama ada nak volunteer amik az, aku cuma jawab " Takpe, aku tunggu giliran aku kat mysejahtera naik. Silap2 dpt pfizer nanti." Ialah kan, kononnya pfizer lah vaksin yg terbaik. Itu pasal PM dan golongan bangsawan semua amik pfizer."
 
Tapi bila aku cek mysejahtera, status vaksin aku tak berubah2 juga. Org lain ramai yg dah dapat vaksin. Dah tak kira dah vaksin apa. Sebat apa yg dapat, janji vaksin. Semua pun takut kena covid. Lepastu konon dah amik vaksin nnt kita dah boleh jalan2 macam biasa. Yg tak amik duduk la diam2 kat rumah.
 
Hinggalah keluar berita yang vaksin az sebanyak 1 juta dos akan dibuka semula utk sesiapa yg volunteer nak amik. Asalkan umur 20 tahun ke atas boleh daftar. Anak2 dan bini aku pun ajak daftar sekeluarga rebut vaksin az yg 1 juta dos ni.
 
Hari pendaftaran nak rebut vaksin az pun tiba. Pendaftaran dibuka untuk penduduk KL, Selangor, Penang dan Johor sahaja. Rule dia mudah, siapa cepat dia dapat. Aku pun apa lagi bila bab2 berebut mmg kiasu jugaklah. Bersedialah kami 4 beranak dengan 4 laptop pagi tu utk battle.
 
Di media2 sosial juga kecoh. Penuh org hantar gambar dan tweet tgh bersedia utk battle berebut vaksin 1 juta dos ni.
 
Tepat jam 12 bila pendaftaran dibuka sistem celaka mysejahtera ni mula buat hal. Apa pun tak boleh click. Nak click negeri tak boleh, nak click pilih pusat vaksin pun tak boleh, apa pun tak boleh. Memang jahanam sungguh sistem yg kononnya 70 juta tu.
 
Last2 kitorang random je click mana2 yg boleh diclick. Setelah ribuan kali click akhirnya aku, shira dgn misha berjaya juga daftar. Bini aku sampai ke sudah tak berjaya daftar.
 
Bila aku tanya kawan2 boleh dikatakan hampir kesemua tak berjaya daftar. Keluarga aku 3 dr 4 org dpt kira ok la juga, kiranya 75% sukses rate.
 
Kecoh juga lah haritu sebab ramai yang kecewa. Yang lagi pelik, esoknya tiba2 org yg tak berjaya daftar dapat pulak date apointment utk vaksin. Yg berjaya daftar mcm aku takde pulak berita. Memang teruk rasanya mysejahtera kena maki dgn carut waktu tu.
 
Dipendek kan cerita tibalah harinya apointment aku amik vaksin az ni. Date apointment aku sekali dgn misha. Aku pukul 11 pagi, misha pukul 3 ptg. Tapi kitorang pergi sekali masuk pukul 11 pagi. Tanya kawan2 pun cakap KKM tak kisah sangat asalkan hari yg sama.
 
PPV aku di Dewan Peperiksaan Univ. Malaya. Yang ni memang aku nak puji. Sampai UM dalam pukul 1045, parking pun masih banyak, beratur pun tak panjang, semuanya selesai dalam tempoh 30 minit walaupun orang ramai juga.
 


 
Memang smooth sungguh, takda apa insiden. Cuma waktu Dr. tu tanya aku "Encik ada apa2 sakit? Aku jawab " Takde sakit." Pastu dia tanya lagi " En. ada amik apa2 obat?" Aku jawab "Ada Dr, obat darah tinggi dgn kolesterol." Oh, tu ada sakit lah tu, katanya.
 
Cuma tu je aku konfius sikit, sebab sakit lifestyle disease kdg nampak mcm takde sakit. Cuma sakitnya tuh disini.
 
Tp pada aku mmg seharusnya pujian diberi utk KKM dan petugas pusat vaksin dgn urusan yg begitu dipermudahkan ini.
 

 
Akhir kata. Terima Kasih KKM.

No comments:

Post a Comment