Thursday, July 2, 2015

Pengalaman menghantar anak ke sekolah berasrama penuh SBP Part 2

captain log 3.45.2.7.2015

Siap bantu dia packing ..bawak dia pi makan kat kantin yang tak reti masak dan tak sedap tu..tibalah masa utk balik...memang pilu la..macam hantar anak masuk penjara..dia apa lagi lah..berjuraian air mata...tp demi prestij dan disamping utk  berbangga dengan rakan dan taulan..maka tinggalkan dia dengan berat hati dgn pesanan talipon le selalu (guna public phone la ) ..pasal undang2 sekolah yg dah lapuk dan ketinggalan zaman ni..student tak bole bawa phone..kelakar betul..mcm zaman 30 tahun dulu undang2nya...

Maka..bermula lah episod sedih dan meletihkan melayan kerenah anak duduk asrama ni...hari2 call..cerita sedih2..makan tak best..kawan2 yg asal sekolah sana mcm pulaukan budak2 baru...pagi mandi kena beratur...gosok baju beratur..jadual pack..cikgu sana tak ajar..suruh student belajar sendiri..ninggu orientasi yg meletihkan...dan macam2 la aduan yg diterima...

Apa yg boleh dibuat..suruh dia sabar la..sabar lah..mmg mcm ni la duduk asrama...kena hadapi dengan tabah la...apa bole buat sendiri minta masuk penjara...hahah

Dipihak mak bapak pulak..weken je pi lawat..weken je pi lawat...so mcm pesta setiap hujung minggu kat kantin sekolah tu dan bawah2 pokok..penuh ibubapa datang lawat anak tercinta...dah mcm takde kerja lain..hujung minggu je pi lawat anak..lepak kat kantin sampai petang pkl 6 balik...tiap2 minggu ...amat memilukan..hahaha

Tapi asalkan anak boleh belajar dengan baik disekolah yang terbaik ibu bapa sanggup berkorban..aduan2 yg diterima dibalas dengan pujukan dan duit..makan tak sedap ? ni amik duit pi makan kat kantin yg tak sedap jugak tu..tak cukup masa cuci baju ..gosok baju ?..nah amik duit hantar baju pi dobi... semuanya utk anak2 tercinta..

Sabtu ahad..lawat..nak makan apa..kfc ? mc d? texas chicken ? semua boleh dibeli..kalau time outing makan pon hebat2..adam lai kurang2..semua utk anak tercinta..

Tp setiap kali lawat mmg terpancar keboringan dan kesedihan..dan tiap kali lawat minta nak balik sekolah lama..sekolah ni tak best..strict..sekolah ni mcm sakai...macam2 la kerenah..

Pujukan dan rayuan untuk pulang kesekolah lama jadi tajuk perbincangan setiap kali melawat..akhirnya ok lah..dah janji kan kalau tak sesuai bole pulang ke sekolah lama...tp jangan menyesal...dan proses utk bertukar sekolah..iaitu keluar dr sbp ke sekolah harian bukan mudah..sama payah mcm nak masuk...dan prosesnya lama

Bila dah bulat tekad..langkah pertama kena hantar surat kat pengetua utk tukar sekolah..




Lepas draf surat lkurang pi pejabat sekolah hantar..punya la eksen kerani sekolah tu..tp takpe dah tekad..jumpa cikgu submit surat tu....cikgu ckp kalau masalah kesihatan kena ada surat dr..ok ckp kat cikgu tu..dan anak kena kaunseling 3 kali baru bole surat tu dipanjangkan ke bhg sbp utk pertukaran sekolah.. so..ok kan jer...

Dipendekkan cerita esoknya cikgu kaunseling sms ajak bincang pasal pertukaran sekolah ni..sampai sekolah cikgu kaunseling dah tag team dengan penolong kanan hem utk bagi kaunseling kat aku pulak...cikgu cakap dah jumpa anak...dan setelah diteroka..dia nampak masalah ni ada hubungkait dgn mak bapaknya......maka bermula lah sesi perbincangan/kaunseling...cikgu cakap a...aku cakap b..cikgu cakap b aku cakap c...dan akujuga  bagitahu cikgu aku dulu pon duduk asrama dari f1 sampai f5..memang tak best pon banding dok rumah...kesanggupan sebab paksaan..kalau diberi pilihan semua budak pon nak keluar dok rumah masing2..makan best..ada wifi...etc..

last2 cikgu akur..ok lah boleh pindah dah cuma surat kena ubah..jgn babitkan sekolah atas sebab2 perpindahan..nanti nazir datang kacau sekolah...sebab perpindahan mesti sebab sendiri..tak libat kan sekolah...ok aku setuju ckp kat cikgu tu..nanti saya draft baru dan emel balik kat cikgu...ok setel..dan proses perpindahan 2 minggu ke 1 bulan..everybody happy..


to be continue




112 comments:

  1. Nak tanya, proses perpindahan tu kena tunggu smpai surat dari sbp yg benarkan kita keluar dari sbp kan. Lepas dpat surat tu, kena bawa ke ppd atau boleh terus daftar sekolah lama ye?

    ReplyDelete
  2. seboleh2nya pengetua dan cikgu2 sekolah akn pertahankan nama sekolah. cikgu2 mesti nk cover punya. sekolah takkan salah. sekolah akn blame pihak ibu bapa n anak.itu kenyataan.

    ReplyDelete
  3. Bagus la kluar dh mmg x layak kan😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btol la kalau stay pon nyusahkan skola je😨

      Delete
    2. Hahahahaha. Aku dulu sbp gak tapi TAK PERNAH BERATUR MANDI AND GOSOK BAJU kahkah masa memula je beratur, lepas tu okay SEBAB aku mandi pukul 4 or 5, and aku gosok baju Jumaat pagi time orang tengah tido and itulah rutin aq sampak f5, tak pernah kena beratur ( aq skola tganu, jumaat is offday)


      Biasanya org manja and malas mmg sah sikit laa kahkah. Makanan mmg jgn cakap laa mmg tak okay, tapi makan jelaaa asal tak basi hahahah

      Delete
    3. dah tahu asrama begitu kenapa hantar...hantar private school.sembang kencang

      Delete
    4. biasanya yang perangai camni dak perempuan je lol

      Delete
  4. Bagus la tu..demi kebaikan anak2...tp tulah..smk bole bwk fon rupanya..

    ReplyDelete
  5. sy rasa parent ni mampu hantar sekolah private dan di sek private pelajar dan ibubapa akan dapat layanan 5 bintang...kd xde masalah kantin x reti masak, sekolah mcm sakai, sekolah undang2 lapuk dan bbrp lg ayat penghinaan kepada sekolah.

    ReplyDelete
  6. Assalam, boleh email dgn blogger. Tentang anak je

    ReplyDelete
  7. Mcmana anak lps keluar dr sbp? Dr segi akhlak dan akademk. Tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ok je, mungkin asrama tak sesuai utk dia tapi sesuai untuk org lain. Dr segi akedemik dia dapat 8a+ dan 1a, dari segi akhlak dia lebih rapat dgn kami dan adik beradik dan banyak bantu kerja2 di rumah.

      Delete
  8. Mmg betul apa yg di ceritakn bila masuk anak ke f4 sbp..selepas ni sy dh serik dah antar ank ke sbp dr f4. Better dr f1 terus. Memang tak patutlah suruh belajar sendiri, sebab di smk lepas pt3 sekolah bkn start mengajar subjek f4. Tp bdk2 semua bersuka ria je. Di sbp lepas je pt3 terus belajar subjek f4. Bayangkan ank2 yang masuk time bln2 dan bln3. Brapa byk subjek yg tertinggal. Bln3 nk exam awal thn. Ank2 yg baru masuk tu pun nk lulus exam juga, nk blajar sendiri tu mmg pyhlah. Sebab f4 lama bkn nk sgt membantu f4 baru ni.. ank saya mmg pressure n stress gile sebab tu.. lebih2 sklh yg paling berprestij di msia.. ank saya pt3 2018 baru ni 10A. Tp tetap tk dpt teruskan di sbp.. now tunggu sesi nk jumpa pengetua jerlah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul puan, tak semua anak sesuai di sbp. Kita sebagai ibu bapa janganlah memaksa. Zaman dah berubah.

      Delete
    2. Puan, saya baru nak mohon pindah keluar anak saya dr sbp. Dia masuk f1.. Lama tak tunggu kelulusan dari pihak JPN?
      Anak saya selalu demam dan banyak cuti sakit dan kami ibu bapa yg disalah oleh pihak sekolah sbb hantar anak ke asrama time dia belum betul² sihat..tapi tujuan kami takut anak ketinggalan..dia sudah cuti sakit demam n sakit mata dah 3 minggu puan. .

      Delete
    3. Maaf baru baca semula penulisan di blok ini, apa terjadi selepas itu.. pengetua tak benarkan dan berjanji yg semua pelajar2 baru yg baru masuk akan diadakan xtra kelas dan terus mempositfkan anak sehingga selesai form5. Alhamdulillah anak berjaya harungi dan berjaya memperolehi 9A+- disekolahnya #spmpromax. Dan adik2 nya juga mengikut jejak nya.

      Delete
  9. Kalau tak tunggu tak boleh ye? mesti kena tunggu surat / perlepasan jugak ke? kesian kat anak dok menangis. pelajaran pon jadi terganggu. klau anak tak masuk juga apakah kemungkinan tindakan yg akan di ambil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa boleh pergi sekolah lama dia jumpa guru besar tumpang dulu sampai dapat surat pelepasan.

      Delete
  10. Nk tya boleh ke kalau terus ke sbp dan terus ambil anak keluar?sya pun dpt mslh sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada je yg buat mcm tu dorang deal dgn sekolah lama.Kira mcm tumpang jap hingga dapat surat.

      Delete
  11. Salam..anak saya pun bermasalah di asrama..anak saya jenis loaner dan memang jenis memilih kawan..since dok asrama nie budak2 dtg dr macam2 background..memang macam la perangai yg dia jumpa.. mostly pelajar2 asrama tu perkataan “bodoh” & “babi” tu cam dah jadi kebiasaan..malah depan saya pun diorg boleh kluar perkataan2 cam tu..suatu yg dia tak boleh terima..dia antara yg sering kene maki hamun dengan kawan2 sebaya dengan dia..itu tak termasuk dengan senior..kawan2 dia tak ramai..tapi kebanyakkan kawan2 dia pun jadi mangsa maki hamun....hari2 call mintak keluar dr asrama ..stesss..mengadu perkara yg sama jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama2 dia biasalah tu, tp kalau dah betul tak boleh adapt hingga ganggu pelajaran dan emosi dia, puan kena fikirlah option lain.

      Delete
  12. Slm..saya pun br je mengalami mslh sama dgn ank. dpt sbp prestij kt n9 ni..tp sejak bln 4 ni dh mengadu xnk sekolah situ. result pun drop skit. rata2 apa yg parents komen psl ank2 mrk di sini sama mcm apa yg anak saya alami jg. kesian plak jdnya sbb kita tau ank ada potential tp atas sbb2 ni mungkin study dia terganggu. saya pun dh hampir nk termakan pujukan dia utk tukarkan dia ke sekolah harian kawalan je. sbb dlu semua sek kawalan ni dia dpt tawaran tp sbb nk ke sbp..so tolak. kalu kes mcm ni camne plak eh? kite kena pegi ke sek yg kita dah tolak tu dlu ke utk mohon penempatan selain drp buat surat ke pihak pentadbiran sek skrg? Harap ada yg blh beri pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la dengan masalah anak saya..sesape kan luar sana tolong bg pencerahan

      Delete
    2. Pn ina arifin....bole tau tak anak sek apa. Sbb anak saya ada jugak di sbp n9. Dan sedang hadapi mslh yg sama

      Delete
    3. slm..puan blh email di sab.ariffin@gmail.com

      Delete
  13. Anak saya pn hadapi masalah yg sama..br 4 hari masuk sbp dh kol cakap penat nk mntk tukar sekolah..pening..mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama2 dia ok nanti tu, cuma ada budak yg cepat adapt ada yg berbulan2 bari adapt

      Delete
  14. Salam...sy mengalami situasi yg sama. Ank Dr sdar nk tukar sek harian. Lama ke prosuder nye yerk?? Allah jerk yg taw masalah yg kita hadapi... Kalau bole tlg share

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas hantar surat ke ppd lkurang sebulan lebih camtu

      Delete
  15. Asslm puan... Umm rasanya boleh tak anak Saya berhenti mrsm ke sekolah biasa balik?.. Dia dah serik nak bangun 4:30 Dan dengar bunyi siren... Dia rasa hidup dia macam penjara rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je tp kdg2 budak2 ni lama2 boleh adapt alah bisa tegal biasa

      Delete
  16. Lebih kurang sama mcm anak saya jugak. Kekadang rasa mcm apasal x kental lgsg anak aku nie ? Setiap minggu (hari khamis) anak akan call mengadu letih, stress dgn sistem kat asrama sekolah. Tiap2 hari roll call kul 4am. Bunyi siren yg bingit. Makanan toksah ckp, mmg x sedap tp standard la...dah nama pun duduk asrama. Any suggestions, apa yg saya boleh buat? Tukar sekolah atau jumpa dgn pengetua utk fhm lebih lanjut dgn sistem asrama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi bincang dulu dgn cikgu kaunseling, biasa cikgu akan jumpa anak tgk apa masalah. Mcm saya dulu cikgu ckp saya juga satu punca anak nak keluar dr asrama

      Delete
  17. Salam Encik..
    betul ke amik masa 3 bulan utk keluar sbp? Anak saya takde masalah dgn kehidupan di asrama..seniors pun baik. Cuma sbb dia tak pernah berpisah dgn keluarga, dia homesick yg melampau. Mula² saya biarkan aje dia amik masa nak adapt. Tapi makin lama, homesick makin teruk sampai jatuh sakit.
    Kadang terfikir apahal lembik sangat anak aku ni..saya pun masuk asrama dari form 1 jgk, ok je. Tapi saya kena terima hakikat yg tak semua org sesuai berjauhan dengan keluarga.
    Cuma sekarang ni nak tau prosedur keluar sbp. Boleh ke masuk balik sekolah harian sebelum ni? Anak saya 2 intake, dah sekolah harian sebulan sebelum daftar ke sbp.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa sebulan lebih boleh setel lepas hantar surat ke ppd, boleh je masuk sekolah lama tp kdg2 ada budak yg amik masa utk adapt kena tgk la tak semua kes sama

      Delete
  18. Assalammualaikum.. Betul ke ambil masa 3bln?anak saya pun sedang hadapi masalah sama.. Tak boleh nak adapt duduk di asrama.. Hari2 call nangis minta pindah sklh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa sebulan lebih bole setel lps hantar surat

      Delete
  19. Tgh pening dgn masalah yg sama ni...

    ReplyDelete
  20. Anak saya dlm proses menunggu surat dari bahagian SBP Cyberjaya,.. dah 3 minggu "bertenang" di rumah,bagi anak saya, dia boleh adapt dgn life di hostel, cuma faktor² seperti buli²(bukan fizikal) dia down utk teruskan life di sbp. Kami bukan jenis manjakan anak tapi bila tuan punya diri tak redha, kami tak mahu paksa.
    Saya & suami juga bekas pelajar SBP, kami pernah alami apa yg dialaminya bezanya cuma dulu kami bertahan demi harapan orang tua, dan dulu ibubapa kurang kesedaran berkenaan emosi & mental anak², jujur saya mengaku saya lebih suka anak bersekolah di sekolah harian berbanding di asrama.
    Kpd ibubapa yg mungkin anaknya ada masalah spt ank saya di asrama, laporkan, gejala buli membuli bukanlah budaya positif utk diwarisi dan diteruskan. Dah zaman milinium kot..
    Ini pendapat peribadi saya semata. Kalau yg suka, teruskanlah, insyaAllah boleh cemerlang. Sekolah mana² pun boleh berjaya.
    Sebagai ibu bapa kita beri sokongan & jangan sesekali menidakkan hak anak, takut boleh ganggu pelajarannya nanti.

    ReplyDelete
  21. Saya pun mengalami masalah yang sama.. Anak nak keluar dr sbp ke sekolah harian. Hari2 call nangis nak tukar sekolah... Ada panduan di atas boleh tumpang sekolah lama dulu sementara tunggu dapat surat dari sbp

    ReplyDelete
  22. Sy pun anak call cakap penat stress x boleh nk kejar..homework banyak nk kena buat..prestasi merudum..semua washing machine rosak xde masa nk basuh baju..mungkin anak jenis x pandai nk urus diri x tahan lasak..selalu tidur lewat malam..makan x selera..Anak f2 intake 1st masa f1..sbb kt sekolah wajib ambil bahasa Arab..anak pulak x minat bahasa Arab..risau dpt E gagal dlm bahasa Arab pt3 nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun hadap benda yg sama...
      Bukan nk manjakan anak, tp as a parents, sy tak mahu kerana paksaan, anak akan mengalami kemurungan pula...
      Tambahan pula kita yg lebih tahu sikap anak kita mcm mana. Mcm sy sendiri, anak sy jenis yg suka belajar tak kiralah dr segi akademik atau pun persekitaran. Dia seorg yg cemerlang di sekolah rendah & disenangi guru2 & rakan... Jd, bila dia mengadu, sedikit sebanyak perkara ni mmg kita kena ambil serius... Mmg dilema dibuatnya...

      Delete
    2. Saya pun hadap benda yg sama...
      Bukan nk manjakan anak, tp as a parents, sy tak mahu kerana paksaan, anak akan mengalami kemurungan pula...
      Tambahan pula kita yg lebih tahu sikap anak kita mcm mana. Mcm sy sendiri, anak sy jenis yg suka belajar tak kiralah dr segi akademik atau pun persekitaran. Dia seorg yg cemerlang di sekolah rendah & disenangi guru2 & rakan... Jd, bila dia mengadu, sedikit sebanyak perkara ni mmg kita kena ambil serius... Mmg dilema dibuatnya...

      Delete
  23. Salam.. nak tahu , sekiranya kita x puashati dengan prestasi sekolah sbp anak2 kita, boleh ke kita keluarkan dan masuk ke sekolah biasa.. result sama mcm sekolah harian je.. stress saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Boleh saja ditukarkan ke sekolah biasa. Pada saya, tak semua pelajar sama dan tak semua sesuai belajar di SBP. Kita sebagai ibu bapa sepatutnya lebih tahu kekuatan dan kelemahan anak kita.

      Delete
  24. Assalam...saya hdpi masalah yg sama...ank xnk sek di sbp...hari2 pening kepala x blh fokus pd pdp...result pun teruk...x minat nk belajar pd hal dia memang bersaing bila belajar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Pada saya tak semua pelajar sesuai belajar di SBP. Memang tak nafi ada sahaja yang sesuai belajar di SBP. Kita sebagai ibu bapa perlu tahu kekuatan dan kelemahan anak2 kita. Jika mereka lebih perlu bantuan kita saya rasa mereka lebih sesuai belajar dirumah dibawah guidance kita.

      Delete
    2. Assalamualaikum..ank sy f1..pon mcm xmnt nk blaja kat sbp..so skrg dpt keluar tak?sy tgok dia mcm xfokus..skrg plak pdpr..result pon drop..dia mcm stress..kite lg stress tgok dia kan..pls reply...

      Delete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. assalam..saya student sekolah sbp..taun ni dh form 3..tapi saya masih ragu-ragu fikir sampai sekarang..saya xtau sy perlu stay sekolah tu ke tak sebab sejak sy sek asrama,result saya jatuh teruk..taun ni nk pt3 sy takut..tido tak cukup,pastu kat kelas selau tertido dan susah nk tumpukan perhatian..kawan ii dan senior mostly toxic dan belajar pun boleh dikatakan memang belajar sendiri..sy dh pujuk parents sy dari f1 nk pindah sek tapi doiorang x bagi lagi ii mak saya tu alumni sekolah tu..klau anak dia pindah sekolah nnti org lain ckp apa pulak..sy buntu..apa patut sy buat..sy rasa klau sy pindah sekharian insyaallah keputusan sy akan jadi bagus balik..sejak duk asrama,mental health sy terganggu dan agak sukar utk meneruskan hari-hari kat asrama tu..parents saya pulak jenis bising bila saya dpt gred teruk sbb masa saya sek rendah,saya selalu dpt top student,tapi sejak masuk sbp ni result saya jatuh teruk dan saya telah buat mcm ii utk pulihkan balik result saya,tapi tetap x boleh..saya rasa mungkin sek tu puncanya atau salah saya sendiri yg x reti bawak diri..saya pernah cederakan diri saya sendiri sbb stress dengan keadaan dan saya rasa saya seorang yang gagal sbb telah kecewakan parents saya..boleh tak tolong saya berikan pandangan..sekian terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Perkara ini adik boleh bincang baik-baik bersama ibu bapa. Pengalaman saya, selepas menukarkan anak saya ke sekolah biasa dia jadi lebih cemerlang. Mungkin sbp tak sesuai untuk dia.Setelah kembali ke sekolah asal anak saya meneruskan kecemerlangan dan menjadi pelajar terbaik. Anak buah saya juga mempunyai pengalaman yang sama. Bertukar dari SBP kemudiannya ke RMC dan akhirnya kembali ke sekolah asal. Dan akhirnya tetap menjadi pelajar terbaik sekolah. Pada saya tak semua pelajar sesuai belajar di asrama. Walau bagaimanapun ini pandangan peribadi saya. Pada saya pelajar pintar tetap akan pintar tak kira bersekolah dimana. Minta adik bincang baik2 perkara ini bersama ibu bapa dan buatlah keputusan yang terbaik. Moga adik capai kecemerlangan tak kira bersekolah dimana.

      Delete
  27. hai . boleh tak bgi pandangan terhadap masalah untuk saya ? sy sklh mrsm tpi sy nak kluar sbb sy mcm tak suka, homesick , ade toxic friends, bnyk tul keje , n yg pling sye titikberatkan ialah daerah yang saye tinggal and sklh jauh sangat n bnyk bayaran sklh. yuran pun mcm bayaran nak msuk uni . sye nak bgitau hal ni dkt parents sye tpi sy tkut yg diaorng tk boleh terima. parents sye tu , garang sikit sbb diaorang ckp yg nnti sye dipandang rendah oleh orng kampung. terutamanya ayah sye. klau sye masuk sklh harian, sklh tu pun dkt je n sye memang nak berusaha bljr nnti klau sye dpt pindah. dahlah bnyk nak byr. masalahnya skrng, sye tak tau cm mna nak yakinkan parents sye untuk pindah n sye mesti ada sebab untuk pindah . boleh tak suggest sebab" untuk pindah ? n cam mna nak yakinkan parents ? hrp awal dibalas sebab nnti kmi dh msuk sklh dah :) tq !

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Nampaknya masalah adik tu takde lah besar sangat tu. Sekolah mana2 pun sama, kerja sekolah banyak, kwn2 toxic, tak best. Soal bayaran tu adik janganlah risau. Kalau mak bapak dah sanggup hantar sekolah situ dah tentu dia akan berusaha dan mampu utk membayarnya. MRSM bukan senang nak masuk dik, dah tentulah ayah adik tak bagi pindah sekolah.Pindah sekolah tak semestinya penyelesaian pada masalah adik. Yang penting adik belajar baik-baik dan buktikan pada keluarga adik boleh berjaya walau sekolah dimana pun.
      Tapi kalau adik dah memang tak boleh bertahan dan pelajaran pun makin merosot dan adik rasa keluarga memang tak berapa nak mampu adik boleh la cakap kat ayah baik2. Bgtahu adik boleh jer berjaya walau sekolah dimana saja. Ayah adik pun dapat jimatkan belanja dengan adik bersekolah di sekolah harian. Selagi boleh bertahan, adik bertahan lah. Mungkin ia cuma proses utk membiasakan diri disekolah berasrama penuh.

      Delete
    3. baiklah . terima kasih atas nasihat kpda sye :)

      Delete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Anak syg dpt sbp f4..... Tp dia x nk pergi....tp setuju juga lepas dipaksa... Masa f1 dpt asrama tp kne buli jd dia fobia... Result dia x ok.. Tp lulus exam dpt sbp...dan ambil couse sains tulen.. Sy serba salah.. Patut ke sy hantar dia sbb sekolah sekarang sekolah felda dan dia rasa selesa jd biase2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah pada anak puan. Ramai yang bercita2 utk masuk ke sbp tp tidak berpeluang. Harap anak puan tidak sia2kan peluang ini. Memandangkan dia dah setuju walaupun dipaksa apa kata puan hantar dia dulu. Tengok keadaan dia macamana di sana. Kalau tiada masalah teruskan sahaja. Tapi kalau keadaan mental dan fizikal semakin merosot hingga ganggu pelajaran, boleh sahaja keluarkan dia utk kembali ke sekolah asal. SBP bukannya penjara, dah masuk tak boleh keluar. Harap pandangan saya dpt membantu puan utk buat keputusan.

      Delete
    2. Sedikit tips. Kalau puan masih 50 50, puan bayar apa yg perlu shj dulu. Yuran PIBG cthnya puan boleh hold dulu jangan bayar sebab kalau nak keluar nanti tak boleh dpt refund. Yuran PIBG sekolah SBP agak mahal tak macam sekolah biasa.

      Delete
  30. Sy harap dpt dengar pendapat sblom pendaftaran 6hb nnt

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum,saya nak minta pendapat.saya nak pindah sekolah.sbp ke smk. sbb saya tak tahan.tahun ni saya form 2.dari tahun lepas lagi, saya nk pindah.tpi mak & ayah tak bagi.saya dh cuba bnyk kali untuk selesakan diri duduk dekat sana.saya rasa tak happy duduk sana.tpi saya tak boleh jugak.saya lebih selesa duduk rumah.kadang2 saya rasa saya alami depression.walaupun saya senyum ke gelak ke dekat sana,saya macam tak de perasaan.saya stress.tpi saya tak mampu buat apa2.saya ada juga cuba tngok video2 motivasi.tpi still tak boleh duduk sana.apa perlu saya buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Memandangkan adik dah di form 2, adik bukan lagi di fasa penyesuaian. Nampaknya adik memang tidak dapat menyesuaikan diri di sbp. Percayalah ramai sahaja pelajar2 yg tinggal di sbp yang sama seperti adik, tidak dapat menyesuaikan diri setelah sekian lama di sbp. Bertahan tinggal di sbp disebabkan paksaan mak ayah dan tiada pilihan diberi untuk bertukar sekolah. Sebenarnya mak ayah cuma nak yang terbaik untuk anak2. Hantar anak ke sekolah yang terbaik bagi mendapat didikan dari cikgu2 yang terbaik dengan harapan anak juga akan jadi pelajar yang terbaik.
      Persoalannya, bagaimana pula dengan pelajaran adik ? Adakah semakin meningkat atau semakin merosot ?. Jika semakin meningkat nampaknya adik harus bertahan dan cuba menggembirakan diri dengan mencari aktiviti yg di gemari bersama kawan2 yg disukai. Buat2 happy bak kata org2 skrg.
      Walaubagaimanapun jika pelajaran adik semakin merosot mungkin adik boleh cuba memujuk mak ayah sekali lagi. Bertukar sekolah atas dasar pelajaran yg semakin merosot disebabkan ketidakselesaan adik tinggal di sbp. Disamping itu adik juga perlu berjanji akan belajar dan cuba mendapatkan keputusan yang terbaik walau disekolah biasa. Akan tetapi janganlah adik sengaja sabotaj diri demi untuk berpindah sekolah. Tak bagus perangai sebegitu.
      Moga pandangan ini dapat memberi ketenangan pada diri adik.

      Delete
  32. Sy pun menghadapi masalah anak sy enggan masuk MRSM form 1 walau sy dah klik Terima pada sistem...brg2 dah siap dibeli cuma yuran belum dibayar...cara dia sampaikan hasrat penolakan pun unik....sama dgn format nota bantahan diplomatik kerajaan Malaysia kpd negara Vietnam isu pencerobohan nelayan mereka ke perairan Malaysia....ini mesti tiru draf nota bantahan yg sy sediakan.
    Sy fikir 3 sbb dia x suka...pertama cerita2 viral isu mknan asrama x sdp walau kerajaan byr RM18 kpd kontraktor bagi setiap pelajar sehari...sbb tu kontraktor dpt pakai vellfire slps setahun berniaga...kedua cerita2 viral dlm youtube berkaitan jadual harian yg sgt padat...4.00 pagi hingga 12 malam tanpa dpt baring atau nap sleep waktu tghari...so prep ptg x pyh buat la...bagi chance pelajar tidur skjp sbb klu dah penat sgt belajar pun x masuk....ketiga...persahabatan adik beradik dan dgn ibu yg sgt rapat terutama jika ibu suri rumah...keempat adalah kwn2 toxic...itu je hipotesis sy.

    ReplyDelete
  33. Anak saya br masuk sehari dah nak balik sebb tak boleh ikut sistem sekolah....tp saya nasihat dia bersabar beri masa utk adaptasi sebb culture shock perubahan mendadak...wp dia tel saya 3x sehari saya minta dia cuba dulu & contact cikgu sekolah minta beri kaunseling pd anak moga dia boleh terima sebb cikgu ckp anak lebih dengar dgn kita dia manja sikit...saya berdoa agar anak boleh adapt dgn sbp...sebb byk kelebihan d sbp.

    ReplyDelete
  34. salam. bos, boleh bg nasihat tak. anak bru smggu di smka.. hari2 call homesick. nak suruh saya mohon smk smula.. nk duduk di rmh dekat dgn saya n kluarga..mslhnya dh smggu di smka dan yuran smua dh dibayar. proses tukar sekolah pulak bukan suatu yg mudah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,

      Minta dia bertahan dulu dan cuba sesuaikan diri. Minggu-minggu awal di asrama kebanyakan pelajar memang begitulah ragamnya. Terutamanya yang tidak pernah berpisah dengan keluarga. Lama-kelamaan ramai juga yang boleh sesuaikan diri ataupun akhirnya redha. Sebenarnya terpulang pada kita sebagai ibu-bapa nak melayannya atau tidak.

      Pandangan saya, puan tunggu dan lihat dulu dan sentiasa berikan semangat. Bagitahu dia bukannya mudah untuk bertukar sekolah. Kadang-kadang ambil masa sehingga 2 bulan. Bila permohonan lulus, rupanya pelajar dah berjaya menyesuaikan diri.

      Walaubagaimanapun jika dah menjangkau 2 ke 3 bulan dia masih homesick dan bertekad untuk pindah sekolah dan pelajaran atau kesihatan makin merosot mungkin puan boleh mempertimbangkannya semula.

      Moga pandangan saya dapat membantu puan.

      Delete
    2. saya sedang mnguruskan jugak pertukaran sbb mmg ats kehendak anak jugak. sanggup menunggu asalkan dapat balik ke rumah.

      Delete
    3. takpe puan, moga anak puan mendapat kejayaan walau bersekolah dimana jua

      Delete
  35. Anak saya pula di MRSM.. dia memang semangat nak gi. Saya pun tak da bantahan.. Asal dia suka saya turutkan demi kebaikkan anak.. Masalahnya.. dia kerap batuk selsema pulak.. Tadi pun baru jerr lepas balik dari klinik cikgu bertugas yg bawa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin puan boleh membekalkan anak puan dengan antihistamin seperti ceterizine atau loratadine.

      Delete
  36. Bagiamana prosedur pertukaran anakDR sbp ke sekolah biasa. Apakah surat permohonan perlu dihantar se kolah atau ke JPN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surat permohonan perlu dihantar ke sekolah dahulu. Sekolah akan memanjangkan surat permohonan puan ke bahagian SBP untuk tindakan selanjutnya.

      Delete
  37. Replies
    1. boleh share disini ? utk yg lain amik iktibar

      Delete
  38. Assalamualaikum.mohon bantuan & pandangan.Anak saya di sbpi skrg, form 1. Kiranya baru sebulan berada di sekolah & asrama. Skrg PDPR di rumah. semua perkara lain dia dah boleh sesuaikan diri. Cuma dia rasa berat nak menghafaz & x dapat nak ikut silibus & jadual kelas tahfiz yang ditetapkan. Dah cuba bermacam cara tapi dia still rasa berat utk kelas tahfiznya. Hasrat utamanya adalah ke samttaj s.alam. anak saya minta keluarkan dia dari sbpi. Bagaimana ye prosesnya. Dalam keadaan kita masih pkp lagi. Dan bagaimana untuk buat permohonan ke samttaj s.alam @ sabk berdekatan.terima kasih yg sudi kongsi pandangan & pengetahuan.

    ReplyDelete
  39. Salam.mohon pandangan. Anak saya form 1 di sbpi. Kiranya baru sebulan berkesempatan berada di sekolah & asrama. Semua perkara dia dah boleh sesuaikan diri. Cuma masalah sekarang,dia rasa dh x boleh nk teruskan bljr di sana sbb rasa berat untuk menghafaz dlm kelas tahfiz. X dapat ikut jadual tahfiz yg ditetapkan. Dia rasa berat sgt walau dah cuba macam2 cara. Hasratnya nk bljr di samttaj s.alam. dia dh minta saya nk berhenti dari sbpi. Bagaimana prosesnya & cara utk mohon samttaj @ sabk berdekatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,

      Tahniah kerana anak puan dapat menempatkan diri di SBPI. Tahniah juga kerana beliau dapat menyesuaikan diri dalam masa yang singkat.

      Berkenaan hasratnya untuk berhenti dari SBPI dan bersekolah pula di SAMTAJJ disebabkan terbeban dengan hafazan dirasakan seakan tiada makna disebabkan di SAMTAJJ juga beliau akan hadapi syllabus yang sama. Di SAMTAJJ juga kena menghafaz juga nanti.

      Adalah lebih baik jika beliau terus bersekolah di SBPI dan cuba mempelajari teknik hafazan bersama kawan-kawan. Banyak saja teknik hafzan yang boleh dipelajari dengan mengambil tips2 dari internet.

      Moga pandangan saya dapat membantu puan.

      Terima Kasih

      Delete
    2. Terima kasih atas pendapat & perkongsian.

      Delete
  40. Assalam, saya form 1 masuk sbp saya mmg tak nak masuk sbp saya dah ckp tapi ibu bapa saya tak dgr. masa duduk di sana saya homesick teruk dan rasa kemurungan. Saya ingat lagi malam sebelum saya nak pergi sbp saya nangis teruk sungguh sampai bengkak mata nangis tak boleh tidur ini apakan dekat sbp pulak saya meraung. Saya dah buncang dgn ayah saya. Ayah saya bagi tapi mak saya je. Saya ada abang saya rapat sangat kami memang adik beradik selalu main sama sama lepastu bila saya takade. abg saya bgitau dia kemurungan je duduk dlm bilik tak keluar bilik sbb rumah tak ada sapa sapa. Saya tak biasa berjauhan dgn family. masa darjah 1 nak pergi sekolah pun takut. saya taknak nampak macam "crybaby" atau "lemah" tapi saya memang tak boleh. dulu saya selalu jadi top 5 student skrg dah merosot pelajaran.Saya buat research tanya kwn, kawan kata form 1 tal boleh pindah kena tunggu form 4..betul ke? saya tidur malam fikirkan isu ni... bolehtak siapa boleh tolong bagi advice?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam dik. Memang besar cabaran duduk diasrama jika memang tak minat dari mula. Moga adik dapat bersabar dan bertahan.Lama kelamaan akan ok juga nanti bila adik dah kenal lebih ramai kawan. Tapi jika adik masih juga gagal menyesuaikan diri, adik boleh la berbincang baik2 dengan ibu bapa. Sebenarnya boleh saja berpindah ke sekolah lama di Form 1 tapi prosesnya agak sukar dan panjang.

      Delete
  41. Assalammualaikum, saya form 1 and pelajar MRSM. Dulu mula mula saya minat sangat dengan MRSM ni sebab sekolah sains dan saya sangatlah minat sains tapi tula lama kelamaan saya jadi kemurungan and stress and markah saya banyak jatuh, ade subjek yg saya tak pernah fail jadi fail. Dan saya pun kene menghafal Al-quran, saya memang happy sebab dapat hafal tapi saya sudah jadi kemurungan and selalu menangis. Saya sudah cakap dengan mk saya yg saya tidak tahan, saya penat sebab susah nk dapat rehat sekarang dan saya betul betul rasa nak pindah sekolah tapi mk saya tak bagi, mk saya pun suruh saya lawan tapi saya betul betul dh tak mampu. Saya sudah tidak tahu nk cakap macam mana lagi dengan mk saya yg saya sudah tidak tahan. If tak menyusahkan boleh tak sesapa boleh tolong bagi advice? I really appreciate it

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak ayah sentiasa nak yang terbaik untuk anak anak. Pada dia mrsm tu lah sekolah terbaik untuk anak dia. kesimpulannya, sekolah dkt mana mana pon sama jgk tetap kena study hard. jadikan mrsm tu cabaran dalam hidup. anggap cabaran br bermula. lps sekolah lg besar cabaran nk lalui. kalau boleh tempuhi inshaAllah jadi insan yg berjaya nnti. skrg cari jalan untuk release stress cth adakan masa untuk me time buat apa apa yg boleh release tension. study smart dan relax. bye.
      ~auntie nad

      Delete
  42. salam saya nak minta pandangan.saya seorang student form 4 tahun ni baru masuk mrsm dengn rayuan.saya duduk asrama lebih kurang sebulan dari sebelum puasa smpai la akhir puasa pulang ke rumah .. sampai sekarang masih di mrsm dgn pdpr ..saya bercadang nak pindah sejak awal lagi sebab saya rasa x boleh nak adapt suasana belajar .. kehidupan di asrama tu saya rasa okay je cuma part study to saya x boleh bawa tambahan lagi belajar in english memang agak shock sikit la..saya cuba untuk bawa subjek biologi tapi x mampu sebab sekolah lama x amik bio..saya berbincang dgn parents cakp yg saya x boleh bawa subjek bio ni tapi diorang ckp boleh kalau usaha lebih ..saya tak tahu nk buat sebb saya dh try and bukannya only this subjek yg saya nk fokuskan...sebb saya memang lemah sain sejak form 1.lagi satu masalah yg buat saya rasa nk pindah ialah kawan2 ye memang ramak cakp kawan x bawak mati pun tapi as a student kawan tu penting supaya kita x lonely,boleh berbincang bersama ..tapi kalau dah sorang ii macm mna nk bincang ... apabila ade presentation je mesti diorang akan buat grup ii diorang..kami yang x dipilih akan kadi satu grup ..mesti la akwward.saya rasa x semua boleh adapt dengn lifestyle asrama..saya rasa kalau saya teruskan pun saya tak pasti boleh beri kejayaan kepada parents saya sebb tiap habis kelas saya akan menangis sndiri sebb x fhm apeyg saya belajar ..dengn stress nye..saya x tahu patut teruskan kan atau berpindah

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam dek,
      kebanyakan studen yg masuk mrsm atau sbp semasa form 4 akan hadapi masalah yg sama. Mmg studen2 lama dah mempunyai kawan masing2 dan studen baru akan rasa tersisih. Disamping itu kesukaran menyesuaikan diri dgn kaedah pembelajaran yg baru juga akan jadi masalah yang besar. Hakikatnya semua pun hadapi masalah yang sama. Takanlah setiap kali hadapi masalah adik nak menyerah kalah dan bertukar sekolah?. Apa kata adik cuba dulu sesuaikan diri. Lama2 nanti akan ok semuanya bila kawan2 semakin mesra dan adik dah dapat sesuaikan diri cara belajar di asrama. Ibu bapa seperti biasa akan minta adik supaya lebih berusaha dan jadikan ini semua sebagai cabaran. Moga adik diberikan kekuatan dalam menghadapi cabaran kehidupan diasrama dan memperolehi kejayaan tidak kira bersekolah dimana.

      Delete
    2. saya cuma stress belajar dalam keadaan tak tenang tambahan sekarang pdpr lagi x berjumpa dengan rakan ii ..saya pulak jenis yang pemalu bukan peramah..xde semangat nak pulang semula ke maktab padahal dulu nak sangat sekolah jumpa rakan ii

      Delete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum saya nak bertanya misalnya nak bertukar sekolah kita boleb deal dulu ke dengan sekolah lama anak nak masuk kelas lama dulu apa seblum ke ppd sebab takut tiada kekosongan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Boleh deal dgn pengetua sekolah lama.

      Delete
  45. Hi, saya nk tanya kalau boleh ke tukar sek melalui online?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu saya tiada lagi permohonan tukar sekolah secara online

      Delete
  46. Saya ingin mengucapkan terima kasih kerana sedikit sebanyak ada membantu cara utk menukar sekolah dari sbp ke sekolah harian.
    Anak sulung saya bersekolah di sbp & itu antara kesilapan yg amat saya kesali.Pada awalnya dia mmg tidak membantah jadi saya kirakan tiada masalah di situ.
    Alhamdulillah semasa di sklh rendah, anak saya termasuk dlm kategori top student dan aktif memasuki sebarang kegiatan ko kurikulum.
    Tp keadaan x seperti yg saya dan suami harapkan sejak dia masuk sbp. Dia sangat² struggle. Saya nasihatkan itu terjadi sbb pelajar² yg dtg adalah dari seluruh malaysia,jd kenalah usaha lebih. Bermacam lagi perkara yang disampaikan olehnya kpd saya yg membuatkan saya benar² terkejut. Saya tak mahu ambil pusing sngt pada awalnya. Sekarang dia berada di tingkatan 2 tetapi masih lagi dgn keadaan & masalah yg sama.Tiada perubahan lgsg dan saya pasti ada yg tak kena.
    Saya rasakan anak saya mmg tak gembira belajar disana dan sentiasa berada dalam keadaan tertekan.Saya ambil keputusan untuk berusaha memindahkannya ke sekolah harian biasa memandangkan tahun dpn dia akan menghadapi pt3.
    Kiranya saya nk tebus balik salah saya pada anak kerana menghantarnya ke sekolah asrama dulu. Apa yg saya buat mmg utk kebaikan dia yp tak sangka pula lain jadinya. Smg segala urusan saya& ibu bapa diluar sana untuk membetikan yg terbaik utk anak akan dipermudahkanNya.

    ReplyDelete
  47. Salam, anak saya form 2 sekarang dekat asrama. Setiap kali call waktu form 1 mesti ada selit ii nak drop out asrama. Tapi benda tu dah reda jadi saya fikir dia dah adapt dekat sana.

    Dulu, hari ii call kata nak balik sbb tak tahan dengan rules yg ada. Penat. Tak cukup rehat dan sbg. Saya as alumni SBP jugak dulu, tak ikutkan. Cakap kat dia nanti lama ii okay.

    Prestasi dia agak merosot tapi saya fikir ni sbb pdpr and banyak main gadgets .

    Naik form 2, dia turun class. Benda sama yg berlaku recently. Dia call sbb ada masalah dgn kawan ii dia dekat sana. Menangis ii.

    Dia pernah cerita dgn saya yg kawan dia pernah tuduh dia suruh kawan dia tu iron baju sedangkan dia cakap tak. Sampaikan PKHem dia turun tangan masuk class dia cakap pasal ni. And sebabkan kawan dia lagi popular dari dia, ramai jauhkan diri dari dia.

    Dia pernah cuba cederakan diri seperti kelar tangan. Ada kesan yg lihat menandakan dia pernah nak kelar tangan dia.

    Ada satu haritu, dia ada cakap yg satu class tak nak kawan dgn dia sbb dia rapat dgn kawan dari class lain. Kebetulan, waktu tu ada classmate dia buat hal dgn senior and igtkan dia yg sebarkan rumours dekat class lain tu.

    Dia pernah hantar mesej panjang berjela-jela dekat wife, katanya nak keluar and dia tak kisah kalau ada syarat-syarat yg ditetapkan. Kononnya tak kisah kalau phone kena rampas and kena buat kerja rumah.

    Dia anak sulung, jadi saya tegas sikit dgn dia. Kata tak perlu kisah orang cakap apa and biar je if takda orang nak kawan. Nanti lama ii okay la tu.

    If before dia banyak call sbb penat nak balik and tak tahan dengan sekolah, now dia cakap pasal kawan. Penat tu ada complain sikit ii tapi saya rasa dia dah biasa. Cuma setiap kali call mesti dia bergurau nak drop out dan sbg.

    Tapi ni dia balik, saya rasa dia okay jer atau itu perasaan saya ? Setiap kali visit haritu pun okay jer dia saya tengok. Dia pun tak buat kerja sangat dekat rumah if tak kena suruh and asyik main phone jer . Patutkah saya ikut cakap dia untuk pindahkan dia dari sbp ke smk ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah masuk form 2 masih dikira masa penyesuaian ataupun tidak ?

      Sbb waktu form 1 dulu sempat tiga bulan jer itupun selang dgn cuti yg agak panjang dek kerana PKP.

      Saya pernah cakap dekat dia jgn lari dari masalah dan teruskan belajar dekat sana. Say cakapkan dia yg susah nak masuk SBP dan sbg tapi dia masih dgn perangai dia.

      Kalau call mesti kadang ii cakap nak keluar. Menangis nangis. Saya buntu. Saya dgn wife dah tak tahu nak buat macam mana lagi. Lagi-lagi sejak dia hantar mesej yg berjela-jela.

      Dalam mesej tu dia ada cakap yg dia tak kisah if phone kena rampas. kena study banyak ii . Kena buat kerja rumah etc.

      Tapi time balik rumah dia bukan nya nak tolong ke apa kalau tak disuruh. asyik duk berkepit dgn phone jer.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Kalau dah form 2 kira dah ok dah tu. Sikit2 mengadu tu perkara biasa. Kalau tanya saya, pendapat saya biarkan sahaja dia teruskan bersekolah disana. Memandangkan duduk dirumah dia berkepit dengan phone saja kurang2 di asrama dia lebih fokus dengan pelajaran.

      Delete
  48. salam, kita perlu bagi alasan yang betul2 kukuh ke baru kita dpt diluluskan untuk pindah? takut nanti tak diluluskan.. alasan saya untuk pindah sebab jauh dan tak mampu bayar yuran sekolah. boleh tak letak alasan macm tu?

    ReplyDelete
  49. Wasalam. Ikutkan terpulang pada kita. Alasan tu cuma penguat sahaja. Kalau kita dah memang tekad nak keluarkan dari sekolah tak siapa boleh halang.

    ReplyDelete
  50. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum saya nak Tanya macam mana ya nak tau Surat perpindahan Tu dah diluluskan ke Belum ....adakah cikgu Akan bagi pemberitahuan sehari sebelum untuk Kita bersiap kemas barang untuk pindah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, nnt akan dapat surat kelulusan dan tarikh efektif utk ke sekolah baru. Surat akan di pos kerumah, pada masa yg sama sekolah juga akan dapat salinan. Lepas tu boleh la bersiap kemas barang .

      Delete
  52. hai, nak tanya.. mcm mna nak pujuk mak ayah supaya dapat pindahkan sekolah? saya dah tak dapat angkat dah kat sekolah asrama tapi diorang tak benarkan.. diorang mesti bandingkan dengan orang lain.. apa yg saya nak buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bincang baik2, mak ayah sebenarnya nak yg terbaik utk anak2, kalau boleh bertahan, bertahan sajalah tak lama pun

      Delete
  53. Salam Alaykom Tuan. Anak saya sekarang di form 2 SBP di Johor. Saya akan berpindah tempat kerja di KL tak lama lagi. saya bercadang untuk pindahkan anak saya ke SBP di kawasan KL/Selangor. Adakah dibenarkan pertukarana antara SBP? saya cuba google info ni tapi tak jumpa. Kalau tuan ada info minta share yea prosedurnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam, rasanya boleh cuba buat permohonan kat bahagian sbp kementerian

      Delete
  54. kot ye pun sayang anak tak perlu la nak hina sekolah asrama ni macam penjara masak tak sedap bagai. mak bapak pun macam bbnu camana anak mental nak strong.

    henfon tak boleh bawak bersebab. banyak musibatnya kalau dibenarkan.

    ReplyDelete